Pravkar ste izvedeli, da ste noseči in že čutite, kako se vaše telo spreminja. To je normalno in pričakovano. V naslednjih mesecih bodo nekatere težave ostale z vami, z nekaterimi pa se boste srečali šele v zadnjem trimesečju. Vendar pa za vse obstaja rešitev.

Čeprav se vam zdi, da samo vas boli glava, vrat ali čutite vrtoglavico, se motite. Da vam bo v prihodnjih mesecih lažje, smo pripravili kratek pregled najpogostejših nosečniških težav in seveda rešitve zanje.

 

1. Krči v nogah – bolečine v spodnjem delu nog se običajno pojavijo ponoči. Ko enkrat začutite ta neprijeten in zelo boleč mišični krč, si boste želeli, da se to nikoli več ne ponovi! In še posebej ne, ko spite. Krči so posledica utrujenosti, pa tudi pomanjkanja kalcija, magnezija in kalija.

 Rešitev: Med nosečnostjo naj bo eden od rednih pregledov kontrola krvne slike, pa tudi biokemični testi. Pogosto se namreč zgodi, da z napredovanjem in razvojem nosečnosti pride do znižanja ravni kalcija, magnezija in kalija v telesu, kar je lahko odgovorno za pojav krčev (predvsem magnezija). Po prejetih izvidih vam bo zdravnik predpisal terapijo, kar pomeni, da samoiniciativno, brez njegovega priporočila, ne smete jemati nobenih dodatkov. Tesne, elastične nogavice, topli obkladki in pogost počitek so lahko dobra preventiva proti krčem.

 

 

2. Kožne spremembe - visoke ravni hormonov v nosečnosti lahko povzročijo sproščanje odloženega pigmenta. Povzroča temne lise na licih, nosu in čelu, pa tudi na bradavičkah prsi in črti, ki sega od popka do sramne kosti. Te kožne spremembe lahko povzroči tudi neustrezen vnos folne kisline.

 Rešitev: Izogibajte se sončenju, saj lahko izpostavljenost soncu poslabša situacijo. Če greste na smučanje, naj vas gorsko sonce nikar ne zavede. Ne hodite ven brez kreme za sončenje. Če vam temne lise na obrazu predstavljajo estetski problem, nanje nanesite malo »navadnega« tekočega pudra ali tistega, ki je posebej narejen za prekrivanje madežev v nosečnosti. Konec koncev se bo raven hormonov, ki vodijo do njihovega videza, po rojstvu otroka zmanjšala, zato bodo lise takrat izginile.

 

3. Boleče dojke -na samem začetku nosečnosti se bodo vaše dojke povečale in postale boleče. To je normalen pojav zaradi povečanega izločanja hormonov estrogena in progesterona. Povečajo se tudi mlečne žleze in kopiči se maščobno tkivo. Ker se med nosečnostjo poveča volumen krvi in prekrvavitev vseh organov, tudi dojk, se lahko pod kožo pojavijo žile.

Rešitev: Nosite modrček, ki oprijema vaše prsi, vendar pazite, da ne bo pretesen (če vam prsi »kipijo« iz njega, boste morali kupiti večjega). Dober modrček preprečuje raztezanje dojk in tako zmanjša bolečino v njih. Preizkusite nekaj modelov, preden se odločite, katerega kupiti. Najpomembnejše je, da ne zbada, praska ali draži bradavic in kožo dojk, da ne pritiska ali upogiba bradavic. In, seveda, da je narejen iz bombaža.

 

4. Glavobol -utrujenost, prenehanje pitja kave, tesnoba, napetost in predvsem hormonske spremembe so možni vzroki za glavobole med nosečnostjo.

 Rešitev: Počitek in sprostitev sta pogosto najboljše zdravilo za glavobole. Ko začutite, da se glavobol začne - takoj (če lahko) zatemnite sobo in se ulezite. Ni vam treba spati, če ne morete spati (morda ne boste mogli zaradi bolečine), ampak se sprostite. Pomagajo lahko tudi hladni obkladki na vratu. Glavobola ne zdravite sami z zdravili proti bolečinam, ne da bi se prej posvetovali z ginekologom.

 

5. Težave s hrbtom -bolečine v hrbtu – najpogosteje v križu, redkeje v vratu ali med lopaticami, so med nosečnostjo pogost pojav. Običajno se pojavi v petem mesecu ali kasneje, ko se zaradi spremembe telesne teže bistveno spremeni statika hrbtenice. Drugi možen razlog so hormonske spremembe, ki spremljajo nosečnost, vplivajo pa tudi na zmehčanje sklepov in vezi, predvsem medenice. Položaj trebuha in njegova velikost v napredovali nosečnosti vodita do premika težišča telesa, pri čemer je hrbtenica močno obremenjena, kar je razlog za pojav bolečine.

 Rešitev: Preventiva je seveda najboljša rešitev. Če pred nosečnostjo niste bili v dobri fizični kondiciji in nimate navade redne vadbe, je zdaj pravi čas za to. Seveda se je treba najprej posvetovati s svojim ginekologom in z njegovim soglasjem vključiti v organiziran program telesne vadbe za nosečnice. Vaje krepijo mišice in povečujejo elastičnost hrbtenice, kar popravlja spremenjeno držo telesa.

 

 

6. Bolečine v vratu -bolečine v vratu in med lopaticami so nekoliko redkejše in se običajno lažje prenašajo, pojavljajo pa se zaradi velike obremenitve mišic, ki držijo hrbtenico, v situaciji spremenjene telesne statike. Številne ženske so verjetno imele pred nosečnostjo bolečine v tem delu hrbta ali šibke mišice in slabo držo, v nosečnosti pa se te bolečine pojavljajo pogosteje oziroma so bolj izrazite. Spremljevalne motnje zaradi motenega krvnega obtoka so lahko tudi pogosti glavoboli.

Rešitev: Če vam zdravnik to dovoli (če vaša nosečnost ni ogrožena), je najučinkovitejši borec proti bolečinam v hrbtu in vratu plavanje kar čutimo v  ledvenem predelu hrbta. Plavanje razbremeni vse mišice hrbtenice, izboljša prekrvavitev, predvsem pretok venske krvi (kar zmanjša tudi otekanje nog).

 

 

7. Utrujenost -ko ženska postane noseča, ji srce bije hitreje in njen utrip se pospeši za 10-15 utripov na minuto. Telo se navadi na drugačno delo in spremeni način »uporabe« različnih elementov: vode, beljakovin, maščob. Samo pomislite, kako bi se počutili, če bi morali svojo rutino izvajati na povsem nov način in v spremenjenih razmerah. Počutili bi se utrujeni. Prav to se zgodi vašemu telesu, zato se na spremembo odzove z utrujenostjo.

 Rešitev: Navadite se na zgodnje spanje in poznejše vstajanje (seveda, če vam obveznosti dopuščajo). Tudi čez dan večkrat počivajte. Uskladite svoj dopust z vsakodnevnimi vajami. Hitra hoja je idealna. Vadba spodbuja cirkulacijo in omogoča oskrbo celotnega telesa s kisikom.

 

8. Nespečnost -nespečnost je lahko posledica vznemirjenja zaradi prihoda otroka, pa tudi nelagodja med ležanjem, zaradi velikega trebuha. Nosečnice, ki so pred nosečnostjo spale na trebuhu ali hrbtu, se zelo težko navadijo na nov položaj, ki mu ga narekuje drugo stanje, to je spanje na boku.

Rešitev: Poskusite se sprostiti. Če vas muči nespečnost, je bolje, da se z nečim zabavate (berete ali se sprehodite po stanovanju), kot pa da vztrajno poskušate zaspati. Najpomembneje je najti udoben položaj za spanje, pri tem pa vam lahko pomagajo majhne blazine med koleni.

 

 

 9. Pogosto uriniranje -poleg povečanega delovanja ledvic na pogosto uriniranje vpliva tudi povečanje maternice, ki pritiska na mehur. Ta težava pesti večino nosečnic v prvem trimesečju. V drugem, ko se bo maternica dvignila - boste malo zadihali, ob koncu nosečnosti pa boste vsako uro tekli na stranišče, saj se bo otrok spustil in s svojo težo obremenil vaš mehur.

 Rešitev: zmanjšajte vnos tekočine pred spanjem, da prihranite nočne obiske stranišča. Vsakič, ko urinirate, poskusite popolnoma izprazniti mehur. Nikoli ne odlašajte z uriniranjem, do točke ko trpite, saj tako tvegate razvoj bakterijskih okužb. Prav tako ne poskušajte težave rešiti z zmanjšanjem dnevnega vnosa tekočine, saj je ta nujna za normalno delovanje ledvic. V primeru, da vam urin nenadzorovano "uhaja" pri kihanju, kašljanju ali smehu, nosite vložek in ga redno menjajte.

 

10. Omotičnost -omotičnost lahko povzroči: utrujenost, stres, lakota, nenadno vstajanje iz ležečega ali sedečega položaja, bivanje v zaprtem in zatohlem prostoru, dolgotrajno stanje ... Nezavest se lahko pojavi kot posledica nizkega krvnega sladkorja ali anemije. (nizke ravni železa v krvi).

Rešitev: ne poskušajte nenadoma spremeniti položaja telesa, ampak to počnite postopoma (kot upočasnjen film). Dajte svojemu telesu priložnost, da se prilagodi spremembam. Po četrtem mesecu nosečnosti bodite previdni in ne lezite na hrbet. Spite na boku ali vstani naravnost v postelji z nekaj blazinami. Če se ponoči obrnete na hrbet, preden vstanete iz postelje, ostanite nekaj minut na levem boku. Če se omedlevica ponovi, se obvezno posvetujte z zdravnikom.

 

Pripravila: Vesna S.